Tuesday, July 28, 2009

7 Kaedah UMNO Lumpuhkan Perniagaan Bumiputra

"TERBARU, UMNO menyarankan agar semua firma guaman yang tidak pro-UMNO DIHALANG dari menguruskan apa-apa kes untuk pihak bank! Sekiranya anda ahli perniagaan dari kaum Bumiputra, dan anda tidak menyokong UMNO, anda perlu faham KAEDAH-KAEDAH UMNO akan melumpuhkan perniagaan anda. UMNO memang pakar dalam meranapkan perniagaan Melayu Islam. Di sini disisipkan artikel berkenaan dan 7 Kaedah ASAS UMNO melumpuhkan bisnes anak Melayu:

TIDAK WAJAR!

28 Julai 2009

Di dalam catatan bertajuk “Wajarkah?” yang terpapar pada blognya, penasihat undang-undang UMNO, Datuk Hafarizam Harun telah mengadaptasikan emel yang beliau terima (daripada seseorang yang meminta agar identiti beliau tidak dinyatakan), dan menyatakan persetujuannya (100%) dengan kandungan emel tersebut.

Catatan tersebut mempersoalkan mengapa beberapa institusi perbankan dan juga syarikat milik kerajaan (GLC) menggunakan khidmat peguam-peguam yang dikatakan “memberi perkhidmatan undang-undang secara pro bono (percuma) kepada pakatan pembangkang di dalam tindakan undang-undang di Perak.” Beliau telah menyenaraikan peguam-peguam (berserta firma guaman mereka) yang dikatakan memberi khidmat guaman kepada institusi perbankan dan GLC tersebut.

Secara amnya, catatan tersebut menyeru supaya beberapa anakguam institusi supaya tidak lagi memberi kerja-kerja guaman kepada para peguam yang bertindak untuk ahli politik Pakatan Rakyat. Amat sedih melihat seorang penasihat undang-undang untuk parti politik terbesar di negara ini bagaikan tidak memahami langsung tentang kebebasan seseorang peguam itu daripada karenah anakguamnya, dan betapa pentingnya perilaku seorang peguam terutama sekali sebagai seorang pegawai mahkamah.

Saya tidak tahu sejauh mana kebenaran dakwaan Datuk Hafarizam mengenai peguam-peguam tersebut. Perkara itu biarlah dijawab oleh mereka sendiri. Apa yang ingin saya bicarakan di sini adalah berkenaan isu yang ditimbulkan oleh Datuk Hafarizam di dalam blognya...
--------------------------------------------------

7 Kaedah UMNO ranapkan bisnes anak Melayu:

1. GUNA BTN

DI Biro tatanegara, semua peserta akan ditarbiyah dan diberi amaran agar tidak memberi mana-mana projek atau tender kepada mana-mana syarikat yang tidak taat kepada UMNO atau pro-Pakatan khususnya syarikat Melayu sekalipun PALING LAYAK.

2. SEKAT DAN BUANG UNIVERSITI

Golongan pelajar yang berpotensi melawan kerajaan dan menjadi aktivis akan dibuang dari universiti. Paling kurang pun akan dibuang dari penginapan di hostel seperti yang berlaku di sebuah universiti yang terkenal dengan Kebangsaannya. Ini langkah awal dari menyekat mereka menjadi usahawan yang berjaya.

3. Proses tender ditolak

Kalau anda Melayu Islam yang bersungguh-sungguh dalam perniagaan pun, tender anda akan ditolak dan diberikan kepada usahawan Cina MCA yang pro-BN.

4. Media akan buruk-burukkan produk anda

Sekiranya produk anda berpotensi untuk berkembang, UMNO akan melancarkan aktiviti merosakkan imej anda. Anda akan dilabel seolah-olah anda geng-geng Arqam dan sebagainya.

5. Permohonan Pinjaman Bank akan ditolak

Anda boleh lupakan saja loan dari bank kerana UMNO akan mengarahkan bank-bank untuk menyukarkan proses loan anda.

6. Syarikat anda akan di diskriminasi

Sebagai contoh, UMNO kini berusaha menghalang mana-mana firma guaman dari mewakili mana-mana bank atau menjadi panel bank sekiranya firma tersebut tidak pro-UMNO.

7. SPRM akan siasat anda

Anda boleh menunggu waktu disiasat oleh SPRM dan dirosakkan imej bisnes anda sekalipun anda cukup telus dan jujur. Anda patut bersyukur sekiranya anda tidak dicampak dari atas bangunan.

Slogan baru untuk UMNO: "Hidup UMNO! Mampos Melayu, Mampos Islam??"

Sumber dari http://www.tranungkite.net/v9/

No comments:

Para Pengunjung

free hit counter
Get a free hit counter here.

About Me

Seorang hambaMu yang mendamba kasihMu

Komen terkini